העולם הארגוני ושוק העבודה משתנים כל הזמן, בייחוד בעידן הפוסט הקורונה.
בפוסטים עתידיים נעסוק בהתמודדות עם השפעות המגפה. אבל הפעם בחרתי לחזור לבסיס.
המפגש עם אלפי מנהלים, במהלך 20 השנה האחרונות, מלמד שבעוד כל מנהל.ת וכל ארגון הם יקום עצמאי, יש חוטים דקים שנמתחים לאורכן של כל השדרות הניהוליות. כללי אצבע, אם תרצו, שיכולים לשמש כל מנהל.ת בכל הממשקים שהם מקיימים.
אחרי לא מעט דראפטים, רשימות ודירוגים, בחרתי להתמקד בחמישה נושאים. כמובן שאפשר להרחיב יותר בנושא המורכב הזה, אבל אני מקווה שהנושאים שנבחרו מעניקים בסיס ראוי לדיון על ניהול. אז בואו נתחיל:
מחשבה #1:
הנחות הן כמו תפוזים
מנהלים, כמו הורים, מגלים מהר שהנחת הנחות לא מבוססות עלולה לגרום לטלטלות. מעבר לקבלת החלטות עסקיות שגויות, הנחות שלא נובעות מתשאול, מחקר וניתוח סיטואציות עשויות לעלות בפגיעה אישית בצוות, שמשפיעה בתוכה על טיב היחסים הבינאישיים ועל ההתנהלות המקצועית.
האתגר כאן הוא כפול – מצד אחד, מנהלים נדרשים להכריע במהירות ולנווט את הארגון בזמן אמת, לנוכח אתגרים מקצועיים. ומצד שני, כאמור, החלטות נמהרות ולא מבוססות, יכולות להסתיים במשבר ואפילו בפיטורים.
אז איך כל זה קשור לתפוזים? תשמעו סיפור.
אב מגיע הביתה, ומוצא את שני ילדיו רבים ובוכים בגלל... תפוז. בבית נותר תפוז אחד אחרון, ושני הילדים רוצים אותו. האח הגדול טוען שהתפוז מגיע לו כי הוא הבכור, ואילו הבן צעיר טוען את הטענה ההפוכה.
האב העייף חוצה את התפוז לשניים, בעודו מתפלא שילדיו לא חשבו על הפתרון המתבקש, ומגיש לכל אחד מהם מחצית. להפתעתו, שני הילדים אינם מרוצים מהפתרון והולכים לחדרם עצובים ולא מרוצים.
שיחה קצרה עם שני הילדים מבהירה לאב את התמונה. מסתבר שהבן הבכור זקוק לקליפה של תפוז שלם עבור מטלה בבית הספר, בעוד שהבן הצעיר רוצה מיץ תפוזים ולכן לא יכול להסתפק במחצית תפוז.
למרות שההנחה של האב נדמתה הגיונית, היא לא התבססה על בחינת הצרכים של הילדים ולכן הסתיימה במפח נפש. בדיקה מעמיקה יותר של העובדות הייתה יכולה להוביל לשביעות רצון של שני ילדיו ולטיפול מוצלח בבעיה.
כמנהלים, הסיטואציה הזו בוודאי מוכרת לכם, מעולמות ניהול העובדים וקבלת ההחלטות. הנחות לא מבוססות עשויות להיות מפתות, כי הן מהירות יותר ומבטיחות 50% סיכויי הצלחה (באופן תיאורטי, כמובן).
לכל מי שלא מעוניין להמר, מומלץ להחליף את התגובות האוטומטיות בתגובות מחושבות, שכרוכות במחקר ובבדיקה מעמיקים, ככל שמאפשרת הסיטואציה. תהליך כזה מבטיח תגובה שמיטיבה איתכם, עם העובדים ועם הארגון לא רק בנוגע למקרה הנקודתי, אלא גם בטווח הארוך.
לאחר תקופה תגלו כי התגובה האוטומטית הופכת להיות זו שמתשאלת ובודקת לפני הסקת מסקנות.
מעוניינים להקנות לשדרה הניהולית כלי קבלת החלטות מובנים ויעילים?
נשמח לענות על כל שאלה ובקשה.
ולעניין אתכם בקורסים המתקדמים שלנו בפיתוח מיומנויות ניהול ומנהיגות
בפוסט הבא נבחן את המשמעות של ניהול מאוזן